RegelMaat
19 mei 2020
Hebben we het vermogen om patronen te zien in de door ons gecreëerde systemen? Hoe we ons gedrag en manier van werken laten sturen door constructen die we zelf bedenken. Onze kinderen spiegelen ons en het al lang door...

RegelMaat

“Wat kunnen we leren
Van het Corona Tijdperk?”
Wil ik op de agenda
Van onze MR-vergadering

Het houdt mij al dagen bezig
We zien nu dingen
Die we eerder niet zagen
We krijgen nu feedback
Die we eerder niet hoorde
Omdat het niet bij ons binnendrong
Nu “de setting” anders is
Kan ik er niet meer omheen

Het signaal dat mij het meeste fascineert
Is dat vele kinderen aangeven
Nu te genieten van de rust
Het ongestoord kunnen doorwerken
Niet te worden afgeleid

De verleiding is groot dit in de schoenen
Van de leerkracht of
De onderwijsvorm te schuiven
Alleen dan kijken en luisteren we
Wederom eenzijdig

Want op de meeste lagere scholen
Zwerven geluiddichte koptelefoons
Zijn houten tafelschermen gewoongoed
Gewoon goed?
Onze leerkracht maakte al eens de link
Met onze “kantoortuinen”
Ook daar bouwen we constructies
Met stiltehokken
Kopen we zandlopers
Voor ongestoorde werktijd

Opeens zie en hoor ik het
Rust, stilte en concentratie
Is een ongewenst maatschappelijk fenomeen
Zit niet meer(?) in de top
Van onze waardenladder
Andere zaken gaan voor
Laagdrempelig samenwerken
Sociale verbinding
Openheid, transparantie
Gezelligheid, plezier

Alleen wanneer jonge kinderen
Aangeven behoefte te hebben aan
Rust, stilte en concentratie
Dan roept onze natuur
Aan ons de uitdaging
Hier gehoor aan te geven